Friday 29 June 2007

הימים האחרונים של אילן חלימי











הימים האחרונים של אילן חלימי


רות חלימי, אימו של הצעיר היהודי שנחטף בפריז, מספרת בראיון בלעדי על שלושה שבועות של אימה שהסתיימו ברצח ופתחו פרק חדש בהיסטוריה של האנטישמיות בצרפת
אורלי וילנאי-פדרבוש, גלעד טוקטלי
עובדה
21:00 15.03.06
http://www.keshet-tv.com/ProgramVideo.aspx?ProgID=1403&CatID=411&MediaID=1981



תחקיר: שני חזיזה, שירלי סיטבון




אימו של הצעיר היהודי מספרת בראיון בלעדי על שלושה שבועות של אימה שהסתיימו ברצח ופתחו פרק חדש בהיסטוריה של האנטישמיות בצרפתמאת: אורלי וילנאי-פדרבושבימוי: גלעד טוקטליתחקיר: שני חזיזה, שירלי סיטבון

לצפייה בקטע מהכתבה


אורלי וילנאי וגלעד טוקטלי יצאו למסע בעקבות החטיפה והרצח של אילן חלימי.






החל מהרגע שבו התפתה ללכת אחרי נערה שחיזרה אחריו, דרך המרתף שבו עבר עינויי תופת ועד האקלים החברתי שהוליד את השנאה והאנטישמיות ששוטפת את צרפת. בדרך הם בוחנים את מרכיבי הפרשה שזעזעה את הרפובליקה הצרפתית: מנהיג של כנופיית פרברים, חוקרי המשטרה שנדרשים לספק הסברים למחדלי החקירה, הקהילה היהודית המבוהלת בעיר שבה סלידה מיהודים הפכה פופולארית, וגם ביקור ראשון אצל משפחת חלימי וראיון בלעדי עם האם רות.




אילן חלימי, צעיר יהודי בן 23, גר בדירת שני חדרים וחצי בשכונה בפאתי פאריס. הוא חלק חדר עם שתי אחיותיו, עבד בחנות לטלפונים סלולריים ותיכנן להינשא לחברתו היהודייה מולי.בליל שבת ה-23 בינואר הוא יצא מהבית אחרי ארוחת הערב. אימו היתה משוכנעת שהלך לפגוש את חברתו, כפי שעשה בכל סוף שבוע. כשחברתו התקשרה לברר היכן הוא הבינו שמשהו השתבש.חקירת המשטרה החלה בחנות שבה עבד אילן.



חבריו לעבודה סיפרו שצעירה שהגיעה לחנות שבועיים קודם לכן פיתתה אותו להיפגש עימה.היא היתה ממוצא איראני ופעלה במסגרת כנופייה שביקשה לסחוט כופר בתמורה לשיחרורו של אילן. כחצי מיליון יורו דרשו החוטפים שסברו כי בידם יהודי עשיר. בהוראת המשטרה עיכבה אימו של אילן את המשא ומתן. בזמן שחלף הוחזק אילן במרתף ועבר עינויים קשים.






שלושה שבועות לאחר שנחטף הוא נמצא גוסס בלב חורשה, סמוך למסילת רכבת, 30 קילומטר דרומית לפאריס.הידיעה הכתה את צרפת בהלם. עד כדי כך שהנשיא שיראק הגיע לאזכרה בבית הכנסת הגדול של פאריס. אפילו הוא הבין שהמפגש בין עוני, מהגרים מוסלמים, אנטישמיות ישנה, וסתם רוע - מייצר לפעמים גיהנום.

No comments: