Saturday 30 June 2007

הפרשנים מבולבלים: האם שיראק רוצה עוד כהונה?





הפרשנים מבולבלים: האם שיראק רוצה עוד כהונה?

כולם ציפו שאיחולי השנה החדשה של נשיא צרפת יהיו קצרים - כיאה לפעם האחרונה - אבל הוא הציג תוכנית פוליטית לחמש השנים הבאות, לא שלל כהונה שלישית והשאיר את כולם מבולבלים. האם הוא רציני או סתם רוצה להציק ליריבו סרקוזי, שממילא סובל בסקרים
שירלי סיטבון, פריז
פורסם:
06.01.07, 10:07


נשיא צרפת, ז'אק שיראק, הותיר את הפרשנים בארצו מבולבלים. פחות מארבעה חודשים מסוף כהונתו הוא הקפיד לא לרמוז


דבר על עתידו הפוליטי בנאומים וראיונות לרגל סוף השנה והשנה החדשה, ואף הציג תוכנית פוליטית חדשה לחמש השנים הקרובות. שיראק, בן 75, לא שלל עד כה התמודדות על כהונה נוספת והעיתונים בצרפת שואלים האם הוא שוקל ברצינות להתמודד או שמא רק רוצה להציק ליריבו, שר הפנים ניקולא סרקוזי.
"שיראק תמיד יפתיע אותנו", כתב העיתון לה-טריבון, אחרי ששיראק הציע את התוכנית הפוליטית שלו לחמש השנים הקרובות. העיתונים ציפו לאיחולים קצרים לשנה החדשה, האיחולים האחרונים של שיראק כנשיא, אך הם קיבלו במקומם סידרה של נאומים, הבטחות וביקורת נגד המועמדים הפופולרים לבחירות - סגולן רויאל וסרקוזי.
"האם זאת צוואה או תוכנית בחירות חדשה?" שאל העיתון לה-פריזיאן, "הנאום של שיראק רק מגביר את הספק באשר לכוונותיו". "שיראק נכנס למערכה", העריך לה-פיגארו.
"שיראק הציע תוכנית פוליטית 'אנטי סרקוזי'", כתב בכותרת העיתון ליברסיון, שרואה במעשיו של שיראק כוונה לפגוע בסרקוזי, "הבן המועד שלו, האיש שבגד בו בבחירות 1995, ושמשפיל אותו היום בניסיונו לרשת את הנשיאות ממנו".
תומכיו של שיראק מבטיחים הפתעות. יושב ראש הפרלמנט הצרפתי, ז'אן לואי דברה, הציע ביום שישי מנדט שלישי לשיראק ושלל כל תמיכה בסרקוזי. ראש הממשלה, דומיניק דה וילפן, מאמין שיהיו עוד הפתעות במערכה "העניינים הרציניים עוד לא התחילו", אמר לעיתון לה-פיגרו.



סגולן עקפה את סרקוזי בסקרים
השבוע נערכו בצרפת הבחירות המוקדמות של מפלגת השלטון - UMP, לבחירת המועמד לנשיאות. לאחר פרישתה מהרשימה של שרת ההגנה מישל אליו-מארי, היה סרקוזי, שעומד בראש המפלגה, המועמד היחיד למעשה שביקש את תמיכתה. אבל גם אם סרקוזי ייבחר למועמד ה-UMP לנשיאות, שיראק יוכל אם ירצה להתמודד מולו שלא במסגרת המפלגה. "לא בורחים בקלות משיראק", העריך העיתון ליברסיון.

מול שיראק לסרקו, כפי שהוא מכונה כאן, אין בעיה גדולה. על פי סקר TNS הוא יוכל לגבור בנקל על הנשיא המכהן. רק 23 אחוז מהבוחרים מאמינים בשיראק, לעומת 75 אחוז שאינם מאמינים בו.אלא שסרקו לא יכול למצוא נחמה בסקרים. 46 אחוז מאמינים בו אבל 85 אחוז מאמינים ברויאל על פי הסקר של TNS.הסקרים האחרים כלל אינם מתייחסים לשיראק, אלא רק לסרקוזי וסגולן, ובשניהם היא עקפה אותו. 52 מול 48 לפי סקר CFA ו-51 מול 49 לפי סקר BVA. על פי סקרים אחרים, לשניהם יש אחוזי תמיכה שווים.
האם מדובר במירוץ זוגי סרקו מול סגו? לדעת לה-פיגרו, שיראק לא אמר את מילתו האחרונה. "השאלה היא האם הצרפתים
רוצים לשמוע אותה?".
www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3348850,00.html

No comments: