Friday 29 June 2007

פרנסואה ביירו, כאב הראש של סגולן רויאל














פרנסואה ביירו, כאב הראש של סגולן רויאל
למועמד מפלגת המרכז לנשיאות צרפת יש סיכוי קלוש להעפיל לסיבוב השני, אבל נוכח הצניחה החופשית של סגולן רויאל בסקרים, הוא הפך עבורה למטרד משמעותי. סקרים מלמדים שבסיבוב השני, הצרפתים מעדיפים אותו על פני סגולן ואפילו על פני סרקוזי
שירלי סיטבון (פריז) ורונן בודוני
פורסם:
21.02.07, 00:03

עד עכשיו היה המירוץ לנשיאות צרפת מאבק "ראש בראש" של ניקולא סרקוזי מול סגולן רויאל, אבל בתקופה האחרונה מסתמן שינוי דרמטי בתמונת המצב. מועמד מפלגת המרכז פרנסואה ביירו החל לצבור גובה בסקרים, וגורם בוודאי כאב ראש לא קטן למנהלי מסע הבחירות של רויאל, שמתקשה להעביר את הקמפיין שלה להילוך גבוה.
שורת התקריות המביכות שגרמה והויכוחים הפנימיים במחנה שלה, איפשרו לביירו לצמצם את הפער בסקרים, מ-25 אחוז בדצמבר לשבעה בלבד כעת. עד היום קראו הסוקרים לביירו "האיש השלישי"; הם טענו – ועדיין טוענים – שסיכוייו לצלוח את הסיבוב הראשון אינם גבוהים, אבל כולם מסכימים שהוא יכול לגרום נזק רב מאוד לשני המחנות – של סרקוזי ובעיקר של רויאל, ואם מישהו מהם ימעד בחודשיים שנותרו עד יום הבחירות, הוא עוד עלול להפתיע.
סקר של חברת "איפסוס" מצא כי סרקוזי עדיין מוליך את המירוץ עם 33 אחוזי תמיכה בסיבוב הראשון. רויאל דולקת אחריו עם 23 אחוז, וביירו מדורג שלישי עם 16 אחוז, עליה שני שני אחוזים מהחודש שעבר. מועמד הימין הקיצוני לה פן זוכה בסקר ל-11 אחוז, אך בשונה מביירו, הוא מאיים בעיקר על מחנה הימין.




ביירו לעומת זאת, מאיים בנסיבות מסויימות על שני היריבים המובילים: על פי סקר של חברת "איפופּ", אם הוא יצליח להתברג בין שני המקומות הראשונים בתום הסיבוב הראשון ב-22 באפריל, הוא מסוגל לנצח את סרקוזי או את רויאל בסיבוב השני ב-6 במאי. על פי הסקר, הוא יגרוף 52 אחוז לעומת 48 של סרקוזי בסיבוב השני, או 54 אחוז מול 46 של רויאל.
מפלגתו של ביירו, האיחוד למען צרפת דמוקרטית (UDF) אמנם מצדדת בעמדות מפלגה השלטון הימנית בפרלמנט, אך הוא עצמו נחשב למבקר קולני של סרקוזי. הוא הבטיח לצמצם עלויות תעסוקה וביורוקרטיה, ומצדד בקואליציה רחבה ויציבה שתוכל להניע רפורמות. הוא אפילו רמז שאם יהיה נשיא, ימנה תחתיו ראש ממשלה מהשמאל. זהו אמנם לא נתון המעיד על אחוזי ההצבעה, אבל על פי אחד הסקרים, 55 אחוז מהציבור אמרו שהיו רוצים לראות אותו בסיבוב השני.
"שנים חיכינו לסיכוי הזה והיום אנחנו מאמינים שביירו יכול להגיע לסיבוב השני ולנצח", אמר ל-ynet רודי סאל, אחד מדובריו של ביירו. "ממשלת מרכז כמו בגרמניה יכולה להוציא את צרפת ממצבה הנוכחי, ומהחובות.
אלא שהפרשנים לא ממהרים להמר עליו, ועדיין טוענים שסיכוייו קלושים. "אחרי בחירות 2002 וההצלחה של לה פן בסיבוב הראשון, המצביעים יחזרו למפלגות הגדולות, לסוציאליסטים ול-UMP", אמר ל-ynet פרדריק חזיזה, פרשן פוליטי. "אנחנו לא חוששים ממצב כזה", הגיב רודי סאל לדבריו.

רויאל פתחה את הפה
בתוך כך מנסה רויאל לשקם את הריסות מסע הבחירות שלה, שלדעת הפרשנים עומד לקרוס. רויאל הביאה אמנם משב רוח מרענן וחדשני לפוליטיקה הצרפתית הגברית ברובה, אבל הטעויות המביכות שלה, ופליטות הפה המיותרות שלה ושל מקורביה דירדרו אותה בסקרים.
בסקר של "איפסוס", היא גרפה 23 אחוז – 10 אחוזים פחות מלסרקוזי ונקודת שפל חסרת תקדים עבורה. סקר של "TNS סופרס-יונילוג" עבור "לה פיגרו" העניק לה 45 אחוז בסיבוב השני מול 55 אחוז של סרקוזי – פער גדול בשביל מי שעד לאחרונה הייתה צמודה ליריבה בכל הסקרים.

הצניחה שלה בסקרים ופרישת היועץ הכלכלי שלה היו מכה קשה למסע הבחירות שלה. היא תולה תקווה רבות בהופעה מיוחדת שלה בטלוויזיה ביום שני, במהלכה השיבה לשאלות הציבור בנושאים שונים. "אם זה לא ישתפר אחרי זה, המצב באמת יסתבך", אמר ג'רום סנט-מארי, ממכון הסקרים BVA.

בחודשים האחרונים הייתה רויאל מטרה נוחה לחיצי ביקורת מושחזים סביב מסע הדילוגים שלה ברחבי צרפת במסגרתו ביקשה לשמוע מה מטריד את הציבור. קמפיין ההקשבה שלה – והעובדה שדיברה הרבה אבל אמרה מעט מאוד – גרמו לרבים לפקפק בכישוריה כמנהיגה.
ביום שני היא ניסתה לעצור את ההידרדרות שלה בצעד דרמטי: היא פתחה את הפה. היא התייצבה באולפן התוכנית "יש לי שאלה עבורך" ובמשך כשעתיים השיבה על שאלות של 100 צרפתים שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה.






"אני סבורה שאני מוכנה... ושאני היחידה שיכולה לבצע את השינויים העמוקים שצרפת צריכה", אמרה בשידור ישיר למיליוני צרפתים. היא טענה גם שספגה התקפות בוטות יותר באשר לכישוריה רק בשל היותה אישה. "אף גבר עם הרקע המקצועי שלי לא היה נאלץ לספוג התקפות על כישוריו, או להדוף ספקות באשר ללגיטימיות שלו. זה יותר קשה בשביל אישה לשאוף להיות נשיאה... אבל אני סבורה שהגיע הזמן".
www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3367661,00.html

No comments: