Friday 29 June 2007

המאבק לנשיאות צרפת נפתח במזרח התיכון


המאבק לנשיאות צרפת נפתח במזרח התיכון

בימין הצרפתי נהנו לראות את סגולן רויאל "דורכת על מוקשים" בביקורה הרשמי הראשון במזרח התיכון כעדות לחוסר הניסיון שלה, אך העיתונות בצרפת הזהירה: גם אם רויאל שגתה, סרקוזי ייפגע ממשחק הסכינים הזה
שירלי סיטבון, פריז
פורסם:
05.12.06, 08:25

ביקורה במזרח התיכון של סגולן רויאל, מועמדת הסוציאליסטים לנשיאות צרפת, נועד לאפשר לה לצבור קצת ניסיון בדיפלומטיה בינלאומית ולהכיר מקרוב את אחד ממוקדי הסכסוך המורכבים בעולם, קדימון לקראת המשימה הכבדה שתוטל עליה אם תגיע לארמון האליזה. אך לאחר שורת תקריות מביכות בלבנון, ולמרות הביקור המוצלח יחסית בישראל, ספק אם הניסיון שצברה רויאל ייזכר אצלה לטובה.

בימין הצרפתי לעומת זאת רואים בתקלות של רויאל משאלה שהתגשמה. חודשים חיכו במחנה של שר הפנים ניקולא סרקוזי לטעות מהדהדת של רויאל, שתסדוק את התדמית החלקלקה שלה בעיני הציבור ותוכיח שהיא אינה ראויה או מנוסה להיות נשיאת הרפובליקה, כפי שהם טוענים.

עיתוני צרפת דיווחו בהרחבה על ביקור רויאל בלבנון ועל נכונותה להיפגש עם אנשי חיזבאללה וחמאס - למרות שפגישות כאלה לא יצאו לבסוף לפועל. שיא הסערה היה כמובן סביב התבטאותו של חבר הפרלמנט הלבנוני עלי עמר, שהשווה את ישראל לנאצים. רויאל לא רק שלא גינתה את הדברים אלא אף הביעה הסכמה עם חלק מהם - ורק למחרת התנערה מההשוואה ומרוח הדברים שנאמרו בנוכחותה.

הדוברים העיקריים של מחנה הימין, משר החוץ פיליפ דוסט-בלאזי, דרך שרת ההגנה מישל אליו-מארי ועד סרקוזי בעצמו מיהרו לנעוץ ברויאל ציפורניים וטענו שביקורה רק פוגע ביחסים העדינים שבין צרפת למדינות המזרח התיכון. דוסט-בלאזי כינה את רעיונותיה של רויאל "פשטניים" וסרקוזי - שלפני ימים ספורים הכריז רשמית על התמודדותו לנשיאות - תמה איך תתמודד רויאל עם סוגיות סבוכות כמו משבר הגרעין עם איראן, כשהמנטרה המועדפת עליה היא "נשאל את העם לדעתו".

מהצד השני של המפה נשמעו בעיקר קולה של רויאל וקולו של בן זוגה פרנסואה הולנד. שאר הדוברים הסוציאליסטים הבולטים - גם כאלה שתקפו אותה בעבר על חוסר ניסיונה בתחום החוץ - העדיפו לשמור על פרופיל נמוך. רויאל הגנה על עצמה וטענה שלא שמעה מהמתורגמן את ההשוואה האמורה. דוברהּ צבע את כל הביקורת שהוטחה בה בנושא הזה כניסיון הכפשה פוליטי. אם מישהו שאף לבדוק מה בדיוק נאמר באותה פגישה ומה תורגם לאזניה של רויאל צפויה לו אכזבה: משרד החוץ הצרפתי הודיע הערב שאין אפשרות לברר שכן הדברים לא הוקלטו.

מודעה



העיתונים בצרפת לא עשו לרויאל הנחות והדגישו את הטעויות שלה, אך בה בעת הזהירו את הימין מביקורת אגרסיבית מדי, שעלולה לגבות מהם מחיר פוליטי. "רויאל באה למזרח התיכון עם מזוודות ריקות", העריך העיתון "ליברסיון", "אבל בריקוד הסכינים סרקוזי עלול להיפגע יותר ממנה"; "הימין תוקף את רויאל", נכתב בכותרת של "לה-מונד"; "הישראלים לא מתייחסים למחלוקת הצרפתית ומגלגלים לרויאל שטיח אדום", כתב "לה-פריזיאן".
בקהילה היהודית ראו בחומרה את החלטתה של רויאל להיפגש עם נציגי החיזבאללה, וטענו שהעיתונות אינה מבקרת מספיק את עמדותיה של רויאל. "אין לדבר עם החיזבאללה", אמר רוג'ה קוקרמן, ראש אחד הארגונים היהודיים הגדולים בצרפת לעיתון "ליברסיון".
www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3336125,00.html

No comments: